niedziela, 22 stycznia 2017

Agata Tuszyńska "Oskarżona:Wiera Gran"

















Biografia zapomnianej przez świat, polskiej śpiewaczki, żydowskiego pochodzenia, posądzonej o kolaborację z Niemcami. Trudna i smutna opowieść o życiu w czasie wojny. Opowieść o cenie przeżycia, opowieść o traumie przeżycia, opowieść o cenie wyborów.

„Pani mi chce przez kiszkę stolcową wejść do duszy. Tak po prostu. I pani uważa, że to normalne i że ja powinnam się na to zgodzić. Chętnie zgodzić. Bo pani ma ochotę. Bo pani zamierza. Sumienia nie macie, serca, wy, psiarczyki/pisarze. Zrozumienia ani za grosz. Przez kiszkę stolcową. Do duszy. Podli”.
„Albo pani mnie ma na moich warunkach, albo ma pani milczenie”.
„Całymi dniami nie otwieram ust. Zapomniałam, że mam głos. Nie mogę siebie wywlec z domu. […] Jak sobie radzę? Rozdzielam się na dwie. Chora zostaje w łóżku, a zdrowa musi wstać i opiekować się tą chorą”.

Agata Tuszyńska, Oskarżona:Wiera Gran, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2010.

SB

0 komentarze:

Prześlij komentarz